Nowohuckie torowiska w remoncie

Od 2015 roku do placu Centralnego tramwaje jeżdżą po przebudowanym torowisku, wkrótce do użytku zostanie oddane torowisko do Pleszowa. W planach są kolejne inwestycje.

Nowohuckie torowiska w remoncie
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

Przebudowa całego ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II znacząco poprawiła komfort podróżowania pomiędzy centrum Krakowa a Nową Hutą. W ubiegłym roku wyremontowany został jeden z najważniejszych węzłów w tej części miasta – układ rozjazdów na rondzie Kocmyrzowskim. W połowie czerwca miało natomiast miejsce ważne wydarzenie – w ramach testów nowego torowiska po raz pierwszy do pętli w Pleszowie przyjechał niskopodłogowy tramwaj. Trasa do Pleszowa zostanie oddana do użytku na przełomie czerwca i lipca br. – pasażerowie odczują różnicę nie tylko w trakcie samej jazdy, ale też przy okazji przesiadek pomiędzy tramwajami i autobusami. Wewnątrz pętli tramwajowej powstały bowiem stanowiska dla autobusów, co znacznie podniesie komfort codziennych podróży.

W międzyczasie w nowohuckich dzielnicach prowadzonych było też wiele mniejszych napraw. Wymieniane były m.in. zwrotnice na węźle Wiadukty czy przejazdy na trasie do Walcowni.

Szybciej na al. Solidarności

W planach jest modernizacja torowiska na al. Solidarności. Zarząd Infrastruktury Komunlanej i Transportu przygotowuje kompleksowy remont torów. Prace mają się zakończyć najpóźniej w 2021 roku, ale to, kiedy się rozpoczną, zależy m.in. od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Z aleją Solidarności będzie się przecinać nowy odcinek drogi ekspresowej S7, dlatego nie można rozpocząć prac, dopóki nie będzie znany jej projekt. W przeciwnym razie mogłoby się okazać, że nowe torowisko trzeba byłoby częściowo rozbierać i przebudowywać.

Zanim rozpocznie się gruntowna przebudowa, ZIKiT przeprowadzi więc naprawę, która polegać będzie na wymianie części podkładów, wraz z podbijaniem i szlifowaniem. Prawdopodobnie stanie się to jeszcze w ciągu wakacji, ale będzie zależeć od decyzji radnych miejskich o przesunięciu pieniędzy na ten cel.

Bieńczycka w remoncie

Wcześniej, bo jeszcze w połowie lipca tramwaje wrócą po remoncie na ulicę Bieńczycką. Deweloper budujący w pobliżu osiedle przebudowuje tam skrzyżowanie, które m.in. zyska sygnalizację świetlną. ZIKiT wykorzystał czas, kiedy ruch pomiędzy rondami Czyżyńskim i Kocmyrzowskim musiał być wyłączony. Torowisko zostanie naprawione na całym odcinku.

W tym przypadku do wymiany pójdą wszystkie podkłady, a dopuszczalna prędkość będzie mogła wzrosnąć do 50 km/h. Interwencji wymaga też torowisko na ulicy Ptaszyckiego oraz linia prowadząca do Walcowni. Będą remontowane w ciągu najbliższego roku, gdy tylko pojawią się wolne środki.

Na Wzgórza Krzesławickie wzdłuż nowej Kocmyrzowskiej

Najbliższe lata przyniosą też poprawę komfortu podróży na linii na Wzgórza Krzesławickie. Projekt przebudowy torowiska właśnie powstaje, w ramach przygotowywanej przez Zarząd Inwestycji Miejskich przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. W pierwszej kolejności przebudowana zostanie tylko pętla, w której powstaną stanowiska dla autobusów.

Co do przebudowy samej linii decyzje zapadną później – tu również, podobnie jak w przypadku al. Solidarności, miasto musi poczekać na decyzje GDDKiA.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków