Stan rozjazdów to priorytet

Przebudowy i modernizacje dłuższych odcinków torowisk to tylko część działań niezbędnych do utrzymania infrastruktury tramwajowej. Niezwykle istotne są punktowe remonty, polegające na wymianie rozjazdów.

Stan rozjazdów to priorytet
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

Rozjazdy to najważniejsze punkty na tramwajowej mapie miasta. Nawet jeśli cały odcinek torowiska jest w dobrym stanie, wyeksploatowana zwrotnica może wymusić wyłączenie go z użytkowania. Na skrzyżowaniach zużywają się nie tylko same metalowe elementy toru, ale też podbudowa, która w takim miejscu jest szczególnie narażona na drgania.

Z tego też wynikają ogłaszane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu komunikaty o czasowym, najczęściej tylko weekendowym, wyłączeniu z ruchu danego odcinka torowiska. To czas, w którym ekipa remontowa musi zdemontować rozjazd, poprawić podbudowę i zamontować nowe elementy.

Nie tylko w centrum

W ostatnim czasie, ze względu na większą liczbę kursów tramwajów, proces zużywania się rozjazdów postępuje nieco szybciej. MPK wykonuje od stycznia o ok. 10 procent kursów tramwajowych więcej, co oznacza ok. 30 dodatkowych składów w ruchu. Dlatego też od początku roku zrealizowanych zostało już wiele napraw torowisk.

Ekipy remontowe pojawiły się m.in. na rozjeździe u zbiegu ulic Dominikańskiej i Św. Gertrudy, niezwykle istotnym dla funkcjonowania komunikacji w centrum miasta. Wyremontowany został też rozjazd przy Filharmonii.

Na południu miasta podobną interwencję przeszedł węzeł rozjazdów przy pętli Łagiewniki, a w Nowej Hucie – na rondzie Hipokratesa i przy Kombinacie.

Co dalej?

W planie są kolejne punktowe naprawy. Na liście jest m.in. skrzyżowanie ulic Stradomskiej i Św. Gertrudy. Rozjazdy na ulicy Karmelickiej przejdą remont wówczas, gdy z powodu przebudowy ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej zostanie wyłączona z ruchu cała trasa do Bronowic. Nie jest wykluczone, że remont obejmie też rozjazdy na rondzie Piastowskim i przy Poczcie Głównej.

– Utrzymanie rozjazdów w dobrym stanie to priorytet z punktu widzenia komunikacji tramwajowej w mieście. Tego rodzaju prace wiążą się ze zmianami w rozkładach, ale są konieczne dla utrzymania infrastruktury. Staramy się je prowadzić w weekendy, by utrudnienia dla pasażerów ograniczyć do minimum – mówi Andrzej Olewicz, zastępca dyrektora ZIKiT ds. infrastruktury.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków