Wyjaśnienia w sprawie wiaduktów

W odpowiedzi na artykuł Arkadiusza Maciejowskiego  „ZIKiT naśladuje PKP. W remontach wiaduktów i potęgowaniu korków”, który ukazał się w Gazecie Krakowskiej w dniu 7 lutego br., poniżej przedstawiamy wyjaśnienia, ponieważ artykuł wprowadza mieszkańców w błąd

Wyjaśnienia w sprawie wiaduktów
Fot. ZIKIT

Zgodnie z tym, co napisał autor artykułu obecnie trwa pierwszy etap przebudowy wiaduktu na ul. Doktora Twardego, który nie wpływa na ruch aut. Prawdą jest też, że ZIKiT ogłosił przetarg na drugi etap prac. Błędna jest natomiast teza redaktora, że prace te doprowadzą do paraliżu komunikacyjnego.

Najbardziej kuriozalne jest jednak to, że przekazaną informację o tym, że projekt organizacji ruchu będzie dopiero opracowany po wyłonieniu Wykonawcy (organizacja musi być dostosowana do harmonogramu prac, które zaproponuje Wykonawca), autor tekstu wykorzystał jako podstawę do stwierdzenia, że organizacja ruchu będzie tak skonstruowana, że spowoduje paraliż komunikacyjny oraz sugeruje, że ZIKiT nie dokłada starań, aby minimalizować utrudnienia.  Zapewniamy, że projekt będzie opiniowany przez ZIKiT i policję w celu zminimalizowania utrudnień dla kierowców, a nie ułatwiania pracy Wykonawcy.

Rzeczywiście prace w etapie drugim będą prowadzone przy połówkowym zamknięciu wiaduktu – tak jak wiele remontów w mieście. Jednak moment wprowadzenia tych zmian będzie dobrany na podstawie analizy sytuacji ruchowej w mieści i w koordynacji z prowadzonymi w pobliżu pracami – zwłaszcza tymi realizowanymi przez PKP PLK. Projekt organizacji ruchu dla II etapu robót remontowych ZIKiT, będzie skoordynowany z organizacją ruchu wprowadzoną dla PKP PLK.

Odległość pomiędzy remontowanymi wiaduktami jest niewielka. Na odcinku pomiędzy nimi nie ma skrzyżowań zwiększających natężenie ruchu. Oznacza to, że prace przy wiadukcie będą realizowane w cieniu robót PKP PLK – bez generowania dodatkowych utrudnień. O takie prowadzenie prac wielokrotnie zabiegały media – w tym autor artykułu.

Autor artykułu zarzuca, że remont wiaduktu wprowadzi utrudnienia na trasie będącej alternatywą dla zamkniętego przejazdu przez ul. Łokietka. Nie uwzględnia faktu, że na tej trasie już teraz prowadzone są prace przez PKP PLK, a zaplanowany przez ZIKiT remont będzie z nim skoordynowany. Inaczej po zakończeniu prac na Łokietka i Prądnickiej, konieczne byłoby wprowadzenie utrudnień na Doktora Twardego.

W ocenie ZIKiT w obecnie istniejącej sytuacji, powinno się wykonać II etap remontu ZIKiT przy okazji prowadzonych prac kolejowych. Przy planowaniu organizacji ruchu i ustalaniu technologii robót, dołożymy wszelkich starań w celu maksymalnego ograniczenia uciążliwości komunikacyjnej.

ZIKiT ma ponad 350 obiektów inżynierskich w Krakowie. Nie ma możliwości utrzymywania właściwego stanu tych obiektów bez wprowadzania zamknięć ruchu. Zarówno nawierzchnie drogowe jak i izolacje zużywają się. W większości przypadków naprawy tych elementów generują powstanie utrudnień. Staramy się jednak znacząco minimalizować ich skutki.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków