„Potencjał rowerowy” czyli budowa nowych ścieżek w Krakowie

Kraków znajduje się w czołówce polskich metropolii z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową. Jak wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP nasze miasto w roku 2017 wyprzedzała tylko Warszawa i Wrocław. Obecnie sytuacja ta dynamicznie zmienia się na korzyść Krakowa, gdyż już w chwili obecnej do dyspozycji fanów dwóch kółek oddanych jest 220 km infrastruktury rowerowej. Co więcej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął właśnie przetargi w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę nowych ścieżek rowerowych w roku 2018.

„Potencjał rowerowy” czyli budowa nowych ścieżek w Krakowie
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

W planach jest budowa następujących odcinków ścieżek: wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej (od ul. Bunscha do ul. Trockiego); od ul. Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej; od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi-Rakowicka do ruchu rowerowego; od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ulic: Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic Miasta Krakowa.

Kolejne zaplanowane odcinki ścieżek zlokalizowane będą: od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. M. Konopnickiej do Ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej (wraz z kładką na ul. Kamieńskiego); od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim oraz od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej, a także od  ul. Mirowskiej do granic Miasta Krakowa; wzdłuż Wisły - na odcinku od ul. Widłakowej do ul. Tynieckiej.

Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej to kluczowa inwestycja dla rejonu Kurdwanowa, Woli Duchackiej czy Piasków Nowych, jednym z najważniejszych jej elementów jest kładka nad torami kolejowymi i łącznicami drogowymi – powiedział Marcin Wójcik, Dział ds. Mobilności Aktywnej w ZIKiT.

W sumie planowane odcinki mają mieć długość 17 190 m. Ostateczna długość ścieżek może ulec modyfikacji w trakcie realizacji zamierzonych celów i wdrażania kolejnych projektów. Kwota przeznaczona na budowę nowych ścieżek rowerowych w budżecie Miasta Krakowa na rok 2018 wynosi 66 065 000 zł. Budowa ścieżek rowerowych jest dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Oprócz wyżej wymienionych ścieżek, zaplanowanych do budowy w bieżącym roku pojawią się dodatkowe odcinki, które będą realizowane w ramach projektów z Budżetu Obywatelskiego. Wśród nich zadania: Łączymy parki Krakowa - z Dzielnicy I, IV, V, VII do Ojcowa (800 m); ścieżki w systemie „zaprojektuj i zbuduj” na odcinku wzdłuż Al. 29 Listopada - od Żelaznej do Opolskiej (1 400 m) oraz przedłużenie ścieżki wzdłuż Al. Solidarności (150 m).

W ramach ZIT inwestycje rowerowe zostaną zrealizowane także w gminach ościennych zrzeszonych w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska. W Gminie Liszki powstanie około 4 960 m ścieżek rowerowych umożliwiających m.in. bezpośredni dojazd do Kryspinowa. Na terenie Gminy Wielka Wieś ścieżka rowerowa wzdłuż Jasnogórskiej zostanie przedłużona do Węzła Modlnica (891 m). W sumie na terenie gmin Metropolii Krakowskiej w ciągu najbliższych lat powstanie sieć ścieżek rowerowych o łącznej długości prawie 80 km: Czernichów (4 190 m); Michałowice (5 760 m); Niepołomice (2 630 m); Skawina (22 190 m); Wieliczka (25 000 m); Zabierzów (4 310 m); Zielonki (8 070 m).

 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków