Szybka zebra, wolny tramwaj

Jak uwzględnić potrzeby wszystkich uczestników ruchu na dużych arteriach w mieście? Dlaczego nie zawsze jest możliwe uruchomienia tzw. „przejścia na raz”? Zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu i zabrania głosu w dyskusji.

Szybka zebra, wolny tramwaj
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie

Nikt nie ma chyba wątpliwości, że Aleje Trzech Wieszczów to jedna z najtrudniejszych tras komunikacyjnych w Krakowie, na której duży ruch trwa praktycznie przez cały dzień, stanowiąc zarazem bardzo duże wyzwanie w zakresie inżynierii ruchu. Z tego powodu np. na skrzyżowaniu Słowackiego – Karmelicka – Królewska program sygnalizacji świetlnej funkcjonuje w oparciu o potrzeby wszystkich uczestników ruchu.

W godzinach szczytu komunikacyjnego na skrzyżowaniu al. Mickiewicza z ul. Karmelicką, system sterowania ruchu przydziela uczestnikom ruchu podróżującym w poprzek Alei sygnał dwa razy w cyklu, lecz na krótszy czas. Dlaczego? Ma to związek z koniecznością zapewnienia odpowiedniej przepustowości dla pojazdów komunikacji miejskiej i likwidację zatorów tramwajowych.

- Zgodnie z wcześniej zastosowanym rozwiązaniem na tym skrzyżowaniu, czyli przejściem dla pieszych na tzw. raz, pojawił się ogromny problem z funkcjonowaniem transportu zbiorowego. W kolejkach do skrzyżowania na ul. Karmelickiej i Królewskiej oczekiwało często kilka tramwajów, a w skrajnych przypadkach podróż tramwaju między dwoma przystankami wydłużała się do kilkunastu minut.

Kompromisowym rozwiązaniem jest więc częstsze, ale krótsze wyświetlanie zielonego światła dla tramwaju i pieszych (którzy zresztą bardzo często sami są pasażerami tych tramwajów). Oczywiście są momenty, gdy piesi mogą pokonać skrzyżowanie za jednym razem, ale jest to uzależnione od natężenia ruchu, więc nie jest możliwe zawsze.

W przypadku Ronda Matecznego, piesi przechodzą przez skrzyżowanie w różnych konfiguracjach, np. przez wloty ul. Wadowickiej i Kalwaryjskiej często nie przez cały przekrój (całe skrzyżowanie), ale na przykład „z” i „do” przystanków tramwajowych. Natomiast biorąc pod uwagę przejścia przez ul. Kamieńskiego i ul. Konopnickiej, przejście „na raz” także jest uzależnione od natężenia ruchu. Dopóki nie powstaną pasy autobusowe prowadzące bezpośrednio do Ronda Matecznego, wydłużone zielone światło wpłynie negatywnie dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Pokaż metkę
Autor: zikit
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków
Zobacz także
POLECAMY