Kontrolerzy bliżej pasażerów

1 lutego minął rok odkąd w krakowskiej komunikacji można spotkać umundurowanych kontrolerów, którzy oprócz sprawdzania biletów, udzielają pasażerom informacji,  a nawet mogą pomóc w nagłych przypadkach, gdy niezbędne jest udzielenie pierwszej pomocy. Przez ten rok zmienił się wyraźnie wizerunek kontrolera w Krakowie, co odczuli zarówno sami pracownicy, jak i pasażerowie, którzy coraz chętniej dzielą się pozytywnymi spostrzeżeniami na ten temat.

Kontrolerzy bliżej pasażerów
Fot. ZIKiT

Obecnie w Krakowie pracuje 125 kontrolerów, z czego ponad 50 osób w mundurach.  Co ciekawe, aż 28 spośród nich, stanowią kobiety. Każdego dnia kontrolerzy udzielają informacji pasażerom w komunikacji miejskiej, pomagają zdezorientowanym turystom, przypominają uczniom  podstawówek o konieczności posiadania przy sobie ważnej legitymacji szkolnej, aby skorzystać z bezpłatnego przejazdu. Uczestniczyli także w akcji „Bezpieczny powrót” oraz pomagali pielgrzymom w czasie Światowych Dni Młodzieży. Od jesieni ubiegłego roku kontrolerzy pracujący w mundurach są również przeszkoleni w zakresie pierwszej pomocy.

– Rozwiązanie, które zaproponował Kraków, może być  wzorem dla innych miast. Udało się zbudować pozytywny wizerunek kontrolerów, który przekłada się także na znikomą liczbę zachowań agresywnych, w stosunku naszych pracowników – mówił Marcin Bonisławski z firmy Renomy, zatrudniającej  kontrolerów.

Warto dodać, że mimo wprowadzenia mundurów dla połowy kontrolerów, którzy są rozpoznawalni i teoretycznie „uprzedzają” pasażerów o kontroli, nie zauważono spadku ich skuteczności. Zgodnie z zapisami umowy z ZIKiT, kontrolerzy miesięcznie powinni przeprowadzić 15 tysięcy kontroli, z czego blisko 6 tysięcy zakończonych wezwaniem do zapłaty oraz  uzyskać 50-procentową skuteczność w windykacji należności. Wszystkie te normy udało się uzyskać, ponieważ obecnie przeprowadzanych jest miesięcznie średnio 17  tysięcy kontroli, ujawnień jazdy bez biletu – 6.200, a wskaźnik windykacji sięga 59 procent.

- Celem kontroli nie jest uzyskanie jak największych dochodów dla miasta. Nadal zbyt często „podróż na gapę”  jest społecznie odbierana jako przejaw sprytu, a nie braku uczciwości. Chodzi nam zatem o kształtowanie odpowiednich postaw i przekonań, że opłata za przejazd komunikacją miejską i zakup biletu jest oczywistością – mówił Łukasz Franek, zastępca Dyrektora ZIKiT.

kontrolerzy

Dziś w magistracie odbyła się branżowa konferencja „Nowe możliwości dla zarządzających komunikacją miejską i infrastrukturą  w miastach", w której uczestniczyli przedstawiciele urzędów gmin z całego kraju. Jednym z tematów było właśnie roczne podsumowanie pracy kontrolerów.

Pokaż metkę
Autor: informacje ZIKiT
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków
Zobacz także
POLECAMY