Mobilny Kraków 2017

ZIKiT opracował plan realizacji polityki transportowej dla Krakowa. Jego założenia w najbliższych tygodniach będą konsultowane z mieszkańcami, a w poniedziałek pierwszy raz zostały przedstawione radnym z Komisji Infrastruktury RMK. Proponowane rozwiązania wyraźnie wzmocnią komunikację miejską, przez co przyczynią się do zmniejszenia smogu i hałasu w mieście, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa oraz ogólnie polepszą jakość życia w Krakowie. Plan zakłada ograniczenie ruchu samochodów w ścisłym centrum, wprowadzając trzy nowe strefy dostępności do Śródmieścia.

Mobilny Kraków 2017
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie

Podróżowanie po Krakowie komunikacją miejską już wkrótce stanie się jeszcze bardziej konkurencyjne, niż pokonywanie miasta samochodem. Zakładamy, że tramwaje będą jeździć częściej; aż 5 linii w godzinach szczytu będzie do dyspozycji pasażerów co 6 minut, podobnie tramwaje na trasie od Bronowic do Ronda Czyżyńskiego (z łączną częstotliwością co 6 minut), tak aby co najmniej jedna linia wysokiej częstotliwości znalazła się na trasie do najważniejszych pętli w mieście (Borek Fałęcki, Bronowice, Bieżanów, Czerwone Maki, Kurdwanów, Krowodrza Górka, Rondo Czyżyńskie).

Wzmocnione zostaną także autobusy. Aż osiem linii będzie przemieszczać się po Krakowie z częstotliwością poniżej 8 minut, a minimalna częstotliwość dla linii dowozowych (czyli dowożących do głównych tras komunikacyjnych) wyniesie 30 minut. Powstaną także nowe linie autobusowe łączące szybko rozwijające się obszary (np. rejon Ronda Polsadu, Ruczaj, Czyżyny) oraz obsługujące główne korytarze komunikacyjne, takie jak Aleje Trzech Wieszczów, Armii Krajowej, Alei 29 Listopada. W tych miejscach zdarzały się przypadki przepełnionych pojazdów, niezabierających przez to wszystkich pasażerów.

Zmiany, z których skorzystają krakowscy pasażerowie, będą kosztować w skali roku co najmniej kilkanaście milionów złotych. Tym samym Kraków zyska prawdopodobnie największą ofertę usługi transportu zbiorowego w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, spośród wszystkich miast wojewódzkich w Polsce.

Równolegle do wprowadzanych wzmocnień w transporcie zbiorowym, proponujemy ograniczenie i uspokojenie ruchu drogowego w Śródmieściu, poprzez wprowadzenie nowych stref dostępności. Dzięki nim wyraźnie poprawiłaby się jakość życia mieszkańców ścisłego centrum, a na popularności zyskają inne, ekologiczne i zdrowsze formy przemieszczania się, jak np. ruch rowerowy lub pieszy. To także byłby dobry moment dla sprawdzenia alternatywnych przestrzeni dla parkowania, czyli np. parkingów podziemnych, miejskich i prywatnych w pobliżu centrum.

 

Mobilny Kraków strefy

Plan dostępności do Śródmieścia zakłada trzy strefy. Strefa złota jest zbliżona do dawnej strefy A, srebrna do strefy B, natomiast w strefie zielonej obowiązywać miałby model superblock, czyli dopuszczenie wjazdu i parkowania samochodów spoza centrum tylko na głównych ulicach, natomiast wewnętrzne uliczki dedykowane byłyby mieszkańcom.

Proponowane zmiany w komunikacji i transporcie mają na celu korektę podziału zadań przewozowych, który obecnie wyglądają następująco: komunikacja publiczna stanowi 36,3 proc., ruch samochodowy (33,7 proc.) oraz piesi (28,4 proc.). Dążymy do tego, aby po realizacji nowego planu pasażerowie komunikacji miejskiej, piesi i rowerzyści stanowili około 75 proc. ogólnego ruchu w mieście, natomiast kierowcy – około 25 procent. To oznacza zmniejszenie ruchu drogowego w obrębie II obwodnicy o około 8 procent.

Przypominamy, że plan zmian opracowany został na podstawie polityki transportowej Krakowa na lata 2016-2025. Więcej na ten temat

 


Aktualizacja 09.03.2017:

W ramach konsultacji społecznych zbierane były opinie krakowian, na temat planu Mobilny Kraków 2017. Można było je wyrazić zarówno poprzez bezpośrednie uczestnictwo w spotkaniach konsultacyjnych (zorganizowane zostały na terenie Dzielnicy I, II i XIII) , jak i przez wypełnienie odpowiedniego formularza, który był dostępny na stronie ZIKiT.

W tym momencie wszystkie głosy, które otrzymaliśmy, są analizowane. Na ich podstawie zostanie przygotowany raport pokonsultacyjny, który przedłożymy opinii publicznej na przełomie marca i kwietnia.

Dziękujemy za aktywność!


 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Piotr Hamarnik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków
POLECAMY