Gdzie powstaną trasy rowerowe?

Już wkrótce krakowscy rowerzyści będą mieli do dyspozycji nowe ścieżki rowerowe.  Mogą także sprawdzić jakie inwestycje będą realizowane z myślą o nich w następnej kolejności. Obecnie mamy blisko 180 km infrastruktury rowerowej (dla porównania w 2014 r. było to 145 km) i ta liczba będzie sukcesywnie rosła już w najbliższych latach.

Gdzie powstaną trasy rowerowe?
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie

- Choć rok 2016 zbliża się ku końcowi i w tym czasie zostanie ukończonych jeszcze tylko kilka tras rowerowych, warto także zwrócić uwagę na bardzo zaawansowane plany budowy kolejnych odcinków dla rowerzystów, które są już w fazie inwestycyjnej, czyli w trakcie opracowania dokumentacji czy przed ogłoszeniem przetargu – mówi Iwona Król, zastępca dyrektora w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

 I tak obecnie trwa budowa trzech odcinków dróg rowerowych:  wzdłuż ulic Teligi i Ćwiklińskiej od ul. Wielickiej (długość: 1715 m; koszt: 2 mln zł), drugi wzdłuż ul. Wielickiej od ul. Rożena Jaksy do ul. Teligi (1600 m; koszt: 1,7 mln zł) i trzeci odcinek na koronie wałów Wisły od Białuchy do Mostu Wandy (5,5 km; 787 tys. zł).

Zakończyły się przetargi i wyłoniono wykonawców na budowę tras rowerowych wzdłuż ul. Opolskiej od kładki dla pieszych do ul. Weissa (1280 m; 2,3 mln zł) oraz wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej (od ul. Obrońców Krzyża do ul. Bulwarowej) – 3,5 km. Natomiast w trakcie procedury przetargowej jest zadanie: budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Conrada od ul. Weissa do Sosnowieckiej wraz z budową kładki dla pieszych (770 m; 6,1 mln zł).

- Zadania rowerowe planowane do realizacji, były przygotowywane do procedury przetargowej już w pierwszym kwartale tego roku. Jednak otrzymaliśmy wytyczne, aby do czasu wejścia w życie nowej ustawy o zamówieniach publicznych,  wstrzymać się z ogłaszaniem przetargów. W efekcie spowodowało to znaczne opóźnienie rozpoczęcia realizacji – dodaje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Kolejna ścieżka, na którą wkrótce zostanie ogłoszony przetarg, będzie biegła wzdłuż ul. Nowohuckiej  i powstanie w trzech etapach od ul. Saskiej do Koszykarskiej, od wiaduktu do Ronda Dywizjonu 308, oraz od Ronda Dywizjonu 308 do ul. Wysockiej. Ścieżka ta mierzyć będzie w sumie 2680 metrów i zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową powinna być gotowa w 2018 r., aczkolwiek ZIKiT planuje finał prac w listopadzie 2017 r.

Jak informuje Krzysztof Migdał z ZIKiT, na dzień dzisiejszy zakończono także postępowanie przetargowe dla opracowania materiałów koniecznych do ogłoszenia przetargów w systemie zaprojektuj i wybuduj dla kilku bardzo ważnych tras rowerowych:

  • od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ulicy Konopnickiej, Kamieńskiego do ul. Wielickiej
  • od ul. Przybyszewskiego wzdłuż Armii Krajowej i Jasnogórskiej do granic miasta
  • od ul. Powstańców wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ul. Brogi-Rakowicka do ruchu rowerowego
  • wzdłuż ul. Babińskiego i ul. Skotnickiej od ul. Bunscha do ul. Trockiego
  • a także ścieżki rowerowej od ul. Orzechowej przez Las Borkowski do ul. Zawiłej oraz wzdłuż Zawiłej do ul. Nowej Bartla

Zgodnie z zapisami kontraktu materiały powinny zostać opracowane do końca stycznia, co umożliwi ogłoszenie przetargów w I kwartale 2017 roku. Terminy realizacji przewidziane są na lata 2017-2018.

W trakcie postępowania przetargowego jest przygotowanie aktualizacji koncepcji i programu funkcjonalno-użytkowego dla ścieżki od klasztoru ss. Norbertanek do istniejącego odcinka przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granic miasta (2,9 km).

Zakończono także prace nad koncepcją i przygotowaniem materiałów do przetargu dla brakującego odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż wałów Wisły na odcinku ul. Tynieckiej i Widłakowej.

Trwają starania o pozyskanie dodatkowych środków na realizację kolejnych zadań związanych z infrastrukturą rowerową , np. trasy rowerowej na moście nad Dłubnią (szacunkowo 4 mln zł), wzdłuż al. 29 Listopada (od ul. Kamiennej do ul. Opolskiej – ok. 4 mln zł), kładkę pieszo-rowerową wzdłuż mostu na ul. Nowohuckiej (ok. 7 mln zł), ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Piastowskiej od Rudawy do Cichego Kącika (ok. 1,5 mln).

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Piotr Hamarnik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków
Zobacz także
POLECAMY