Plany remontów torowisk 2016-2021

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował harmonogram remontów torowisk w Krakowie na najbliższe lata. - Wybrane zostały najbardziej newralgiczne odcinki, które wymagają pilnych prac i są najbardziej popularne wśród pasażerów – mówi Dyrektor Marcin Korusiewicz z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Milionowe inwestycje będą współfinansowane przez Unię Europejską.

Plany remontów torowisk 2016-2021
Fot. ZIKiT

Jeszcze w tym roku planowany jest remont torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać on będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równolegle zmodernizowana będzie podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ulicy Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacja ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców. Także w 2017 r. ZIKiT przygotowuje się do remontu ulic Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

Idąc dalej, w 2018 r., ZIKiT przygotowuje się do remontu na ul. Krakowskiej (koniec  przewidziany jest na 2019 r.) i alei Solidarności, na odcinku od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach brane pod uwagę są jeszcze remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 r.) i Królewskiej – od Alei do ul. Rydla (2021 r.). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.

- Zakres prac będzie szeroki.  Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych oraz oświetlenia. Na remontowanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi,  gdyż np. przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry, natomiast samochody będą jeździć po torowisku – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W przeciwnym kierunku: od ul. Miodowej do Dietla, tramwaje i samochody po ul. Starowiślnej pojadą już oddzielnie.

Warto również zwrócić uwagę, że w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.

Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji.

- Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Na ul. Dietla, w stronę Ronda Grunwaldzkiego, powstanie zatoka autobusowa. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska  nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.

W ostatnich latach prowadzone były następujące remonty torowisk: skrzyżowanie ulic Na Zjeździe – Limanowskiego wraz z budową wiaduktu nad ul. Solną  (2014 r.), ul. Mogilska do Placu Centralnego (2014 r.), ul. Podwale (2015 r.), ul. Dunajewskiego (2015 r.), ul. Basztowa do ul. Długiej (2015).

 

Pokaż metkę
Autor: ZIKiT
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków
Zobacz także
POLECAMY