Remonty pod ścisłą kontrolą

Dziś ruszyły odwierty rdzeniowe konstrukcji nawierzchni na al. Focha, Nawojki, Chełmskiej i Królowej  Jadwigi, dzięki którym ZIKiT kontroluje jakość wykonania prac drogowych przed odbiorem inwestycji. Sprawdzana jest m.in. grubość poszczególnych warstw nawierzchni oraz skład masy asfaltowej. - Wszystko po to, aby naprawione drogi służyły kierowcom jak najdłużej – mówi Marcin Korusiewicz, Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Remonty pod ścisłą kontrolą
Fot. ZIKiT

Każdy odcinek drogi remontowany jest na podstawie przygotowanej wcześniej dokumentacji przetargowej, w której określona jest m.in. wymagana grubość poszczególnych warstw oraz rodzaj i skład zastosowanej mieszanki mineralno-bitumicznej. Po ułożeniu nawierzchni sprawdzana jest jej grubość, skład granulometryczny, zawartość asfaltu oraz zagęszczenie poszczególnych  warstw nawierzchni.

Odwierty świeżo naprawionych dróg odbywają się najczęściej po kilku dniach od zakończenia prac remontowych. Trwają krótko (na jednym odcinku około 15 minut) i nie powodują dużych utrudnień na drodze. Z przyczyn organizacyjnych podawany jest jednak dłuższy przedział czasowy, w którym jest możliwość ich przeprowadzenia. W przypadku ul. Focha, Nawojki, Chełmskiej i Królowej Jadwigi odwierty rozpoczęły się dziś i planowane są do 15 czerwca (środa) w godz. 10.00-13.00.

- Badania przeprowadzane są przy użyciu wiertnicy. Wykonywane są średnio 1-2 odwierty w jezdni, o średnicy 10 cm, na głębokości 10-12 cm. Po zakończonym badaniu, otwory są od razu zabezpieczane i w większości przypadków nawet nie widać, w którym miejscu zostały zrobione – mówią inspektorzy ZIKiT.

Pobrany materiał w czasie odwiertów jest następnie badany laboratoryjnie. Wyniki są dostępne w ciągu tygodnia.

Program remontów nakładkowych ruszył w Krakowie w 2013 r., po latach wiadomo, że się sprawdził – krakowianie korzystają z jego efektów już czwarty rok. O tym, że nakładki są skuteczne, świadczy to, że przetrwały na krakowskich ulicach kilka lat, np. na al.  29 Listopada, ul. Wielickiej (od ul. Prostej do ul. Bieżanowskiej) czy na ul. Witosa.

Za tą metodą przemawia także to, że do ZIKiT-u trafia coraz mniej zgłoszeń od kierowców, którzy uszkodzili swoje pojazdy z powodu zniszczonej nawierzchni. W 2013 roku odnotowaliśmy 763 takich zgłoszeń, rok później było ich już o połowę mniej (390), natomiast w 2015 – 317. - W następnych latach naprawimy w ten sposób kolejne ulice – deklaruje Marcin Korusiewicz, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

► Od początku roku do chwili obecnej wykonaliśmy remonty nakładkowe w następujących lokalizacjach (prace zakończone lub w trakcie finalizacji) na 27 ulicach w Krakowie:

ul. Wielicka (od Kamieńskiego do Urzędu Miasta), Brożka (od Zakopiańskiej do Wilgi), Nowosądecka, Zakopiańska, Skotnicka, Piastowska, Nawojki, Focha (od Kraszewskiego do Alei), Reymonta, Królowej Jadwigi (od Piastowskiej do Pod Sikornikiem oraz od Bodziaszkowej do Nad Zalewem), Junacka/Chełmska (od ul. Rysi Stok do Ronda Chełmskiego), Opolska, Fieldorfa Nila (od torów tramwajowych do Prądnickiej), Prądnicka (od F. Nila do Opolskiej), Jasnogórska (od Chełmońskiego do Gaik), Tetmajera, Pod Strzechą, Markowskiego, Kupały, Cedyńska, Kruszwicka (od Piasta Kołodzieja do Jadźwingów), Zakole, Łącka, Kalwińska, Wąwozowa, Meissnera.

odwierty II

 

Tagi: ZIKiT, remonty

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Piotr Hamarnik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków