ZIKiT dla seniorów [FOTO]

Rada Krakowskich Seniorów zaprosiła dziś na posiedzenie w magistracie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Omawiane były zagadnienia i problemy, które utrudniają życie osobom starszym. – Spotkanie było udane i obie strony dobrze się do niego przygotowały. Zależy nam, żeby pokazać, że orientujemy się w sprawach miasta, a także przedstawić postulaty, dzięki którym Kraków stanie się miastem jeszcze bardziej przyjaznym dla osób wieku senioralnym – mówił Stefan Jucha z Rady Krakowskich Seniorów.

ZIKiT dla seniorów [FOTO]
Fot. ZIKiT

Seniorzy pytali o takie sprawy jak możliwość powiększenia napisów na tablicach elektronicznych na przystankach komunikacji miejskiej, długość świateł na przejściach dla pieszych, zwiększenie liczby publicznych toalet, zieleń miejską, zmiany i utrudnienia w ruchu w związku ze zbliżającymi się remontami. Posiedzenie z ZIKiT-em ma zainicjować cykl spotkań z przedstawicielami poszczególnych wydziałów i jednostek miejskich:


- Przychodzą do nas na dyżury osoby starsze, przestawiają konkretne sprawy, a my chcemy przekazać je władzom miasta. Czasem niewielki z pozoru problem, niedostrzegalny dla innych osób, potrafi nam bardzo utrudnić życie  – mówiła Barbara Szafraniec, wiceprzewodnicząca Rady Krakowskich Seniorów.


Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu od lat prowadzi szereg działań, aby przestrzeń Krakowa była przyjazna dla wszystkich mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami. Każda nowa inwestycja jest konsultowana pod tym kątem. Wśród ułatwień są montowane windy (np. na Rondzie Czyżyńskim, Rondzie Mogilskim, przy estakadzie Lipska – Wielicka), modernizowane przystanki i torowiska, tak aby były przystosowane do taboru niskopodłogowego. Rośnie liczba tablic elektronicznych i komunikatorów głosowych w komunikacji miejskiej i na przystankach. Ponadto trzy lata temu ZIKiT prowadził akcję „Ustąp miejsca, pokaż klasę” zachęcającą pasażerów do większej życzliwości dla osób, które powinny podróżować na miejscach siedzących. Piktogramy z tej akcji są widoczne w autobusach i tramwajach do dziś. 


Także w Krakowie działają już cztery Punkty Informacji Miejskiej (na Rondzie Mogilskim, w przejściu podziemnym przy pl. Bohaterów Getta, przy Politechnice Krakowskiej oraz w ZIKiT przy ul. Centralnej 53), w których zaczerpnąć informacji mogą wszyscy mieszkańcy, ceniący sobie bardziej bezpośrednią rozmowę niż np. poszukiwanie odpowiedzi w internecie. Udoskonalony został także kontakt telefoniczny z numerem telefonu dyspozytorni (12 616 75 55), dostępnej przez całą dobę. 


- Dziękujemy za wszystkie sugestie i jesteśmy otwarci na kolejne. A przy okazji zapewniam Państwa, że pamiętamy o tym, że pokonanie kilku schodów, może być dla wielu osób sporym problemem. Po tym spotkaniu nasza wiedza jest jeszcze bogatsza i na wiele spraw spróbujemy spojrzeć pod kątem Państwa potrzeb – podsumował Marcin Korusiewicz, Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. 


– To właśnie ZIKiT jest kluczową jednostką miejską, która jest blisko problemów osób starszych, takich jak wygodne chodniki, transport publiczny przyjazny dla seniorów, czy powszechnie dostępne toalety. Liczymy, że to spotkanie będzie początkiem dalszej współpracy – mówiła Anna Okońska-Walkowicz, doradca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Senioralnej. 
 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków