Z drogami w Krakowie coraz lepiej

Ubytki w chodnikach, dziury w jezdniach i wszelkie inne niepokojące sprawy drogowe każdy mieszkaniec może zgłosić dyspozytorom ZIKiT, którzy z kolei przekazują temat inspektorom działającym na danym terenie. Odkąd Kraków wprowadził remonty nakładkowe ulic, wszelkie niedogodności są sukcesywnie naprawiane, a co za tym idzie – wyraźnie maleje liczba szkód zgłaszanych do ZIKiTu.

Przypominamy, że wszelkie interwencje związane ze stanem dróg i chodników, mieszkańcy mogą zgłosić w każdej chwili pod nr tel. 12 616 75 55. Dyspozytornia czynna jest całą dobę.

Z drogami w Krakowie coraz lepiej
Fot. ZIKiT

Spójrzmy na dane liczbowe. W 2013 r. ZIKiT otrzymał 763 zgłoszenia o poniesionych szkodach w związku z uszkodzeniami pojazdów na złych nawierzchniach dróg w Krakowie. Już w 2014 r. było ich o prawie połowę mniej, bo 390; w 2015 r. – 317. W tym roku do dnia dzisiejszego wpłynęło takich 15 interwencji.

- Stan krakowskich ulic wyraźnie się poprawił i jest to odczuwalne dla wszystkich użytkowników. Remontujemy duże powierzchnie i w znacznej ilości, co daje bardziej korzystny efekt i większy komfort ,niż wcześniejsze naprawianie ulic  kawałkami – mówi dyrektor Andrzej Olewicz z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
W ubiegłym roku ZIKiT wyremontował około 57 km jezdni i chodników za pomocą metody nakładkowej (oraz 38 km w ramach bieżącego utrzymania dróg).

System nakładkowy stosowany był tam, gdzie niekonieczna była wymiana podziemnego uzbrojenia czy podbudowy, ale do naprawy kwalifikowała się warstwa asfaltowa. Takie prace przebiegają szybciej i kosztują mniej. Są też bardziej doceniane przez kierowców, którzy trafiają na mniej utrudnień w ruchu oraz – ze względu na wymianę większej partii nawierzchni – odczuwają większy komfort jazdy.

Program remontów nakładkowych ruszył w Krakowie w 2013 r., od razu się sprawdził i od tej pory ZIKiT zabiega rok rocznie o zarezerwowanie środków na ten cel w budżecie miejskim. Nowy pakiet ulic do tego typu napraw został już wytypowany na kolejne lata 2016-2019.

- Koszty nakładek są niższe o 30-40 procent w realizacji metra kwadratowego. Poza tym wyraźnie spada liczba wniosków o odszkodowania wskutek uszkodzenia pojazdu na drodze, co także przekłada się na realne oszczędności . Zaoszczędzone pieniądze można więc spożytkować na przykład na więcej remontów – mówi dyrektor Andrzej Olewicz.
 

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków