górne tło

Węzeł na ul. św. Gertrudy i Dominikańskiej

Przyczyną wykolejenia tramwaju zarówno w czwartek, jak i w piątek było wyłamanie części oporowej na tzw. nodze krzyżaka, na skutek jej nadmiernego zużycia (krzyżak to skrzyżowanie szyn). Krzyżaki i nogi krzyżaków, o których mowa, były wymieniane pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, a napawane (nadlewane w 2014 r.).

W nocy z czwartku na piątek napawano uszkodzoną wykolejeniem nogę krzyżaka, i sam krzyżak ,zaś w piątek nastąpiło wykolejenie na kolejnej nodze. Czyli awarii uległy różne miejsca. Miejsce czwartkowej awarii zostało w czwartek naprawione, wbrew temu co sugeruje jeden z dziennikarzy.

W piątek, w ciągu dnia napawano uszkodzony odcinek szyny celem jak najszybszego przywrócenia komunikacji, zaś w weekend dodatkowo wykonano napawanie szyn w węźle w zakresie określonym przez ZIKiT. W kolejnych dniach, w porach nocnych będzie konieczne wykonanie kolejnych napawań zapobiegawczych. Napawanie szyn, jest czasochłonne stąd pracę trwać będą w sumie kilka dni.

Ostre łuki występujące z uwagi na wąskie ulice w mieście w połączeniu z intensywnym ruchem tramwajowym, powodują, że zużywanie szyn jest szybsze, co jest normalnym zjawiskiem fizycznym. Torowisko na ul. Gertrudy było pod stałym nadzorem, na bieżąco wykonywane było napawanie.

Dyrektor naczelny ZIKiT wprowadził obowiązujące od dziś ograniczenie 10 km/h celem zminimalizowania ryzyka wykolejeń na węzłach.

ZIKiT prowadzi program wymiany krakowskich torowisk tramwajowych. Prace obejmą m.in.:  ul. Krakowską, ul. Starowiślną, Królewską czy Zwierzyniecką. Celem każdej z tych inwestycji jest: zmniejszenie hałasu, podniesienie komfortu podróżujących tramwajami, powiększenie przestrzeni dla pieszych ,uporządkowanie ruchu.

dolne t�o