Więcej przestrzeni dla rowerzystów w Krakowie!

Przemieszczanie się po mieście rowerem staje się coraz popularniejsze, a Kraków dba o rowerzystów. Dlatego co roku montowane są stojaki rowerowe w miejscach, gdzie są najbardziej potrzebne. Tylko w tym roku planowane jest stworzenie 2100 nowych uchwytów na rowery. Ponadto, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zbuduje około 17 kilometrów nowych dróg dla rowerów. Powstaną bardzo ważne dla codziennego ruchu połączenia pomiędzy centrum miasta, a bardziej oddalonymi dzielnicami.

Więcej przestrzeni dla rowerzystów w Krakowie!
Fot. Pexels

Jak wygląda infrastruktura rowerowa w Krakowie?

Lato, dobra pogoda i dobra droga rowerowa sprzyjają zwiększeniu liczby rowerów na ulicach. Trend przesiadania się mieszkańców stolicy małopolski z innych środków transportu na „dwa kółka” trwa już od kilku lat. Do zmiany środka transportu zachęca infrastruktura rowerowa, czyli ponad 230 km : dróg, ścieżek, kontrapasów. Nową ścieżką po wałach Wisły można przejechać od Białuchy prawie do mostu Wandy w Nowej Hucie. Gotowa jest też, niezwykle istotna z punktu widzenia ruchu w mieście, trasa wzdłuż ulic Wielickiej, Teligi Ćwiklińskiej. W kolejnych latach sieć będzie się dalej rozwijać – łącznie do roku 2020 powstanie 60 km nowych ścieżek.

 

 

Jednak sieć to nie tylko ścieżki. Ważne są też bezpieczne „parkingi” dla rowerów - czyli stojaki. Tych w 2013 roku na terenie Krakowa było 235. Obecnie na terenie miasta jest 3 900 stojaków. A w planach na 2018 rok jest montaż kolejnych 2 100 sztuk uchwytów dla rowerów. Większość lokalizacji stojaków wskazali sami mieszkańcy – dzwoniąc lub pisząc do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Działająca od sierpnia 2013 roku w ZIKIT – sekcja rowerowa szczegółowo analizuje propozycje mieszkańców, a później montuje stojaki.

 

Ile osób korzysta z dróg rowerowych w Krakowie?

 

A jest dla kogo montować. Coraz więcej Krakowian wybiera rower. Mamy potwierdzone badaniem to, co widać gołym okiem: po stolicy małopolski jeździ coraz więcej rowerzystów. Z wyliczeń wynika, że o ile w 2013 roku ruch rowerowy stanowił około dwa procent całości, dziś ten odsetek wynosi już pięć procent i stale wzrasta.

 

Najlepiej widać to na pętlach  indukcyjnych zamontowanych  w dziewięciu punktach miasta (w planie jest montaż kolejnych czterech). Jak wylicza Marcin Wójcik z Działu ds. Mobilności Aktywnej w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej Transportu „W zeszłym roku na liczniku przy ulicy Mogilskiej dopiero w połowie maja przekroczyliśmy liczbę 100 tysięcy rowerzystów. Teraz jest ich dwa razy więcej”.  

 

Badania pokazują, też że systematycznie rośnie udział ruchu rowerowego w codziennych miejskich podróżach. Bardzo możliwe, że do 2020 roku ich udział w ruchu miejskim będzie stanowił już 15 procent.

 

Jak będzie się rozwijała sieć rowerowa w Krakowie w najbliższych latach?

Przy ulicy Nowohuckiej trwa już budowa ścieżki, która stworzy nowe połączenie pomiędzy Podgórzem i Nową Hutą.  Wkrótce rozpoczną się kolejne inwestycje, z których wszystkie mają być gotowe jeszcze w tym roku. Drogi dla rowerów powstaną:

  • wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej,
  • od ulicy Bunscha do Trockiego, 
  • wzdłuż ulic Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej i ul. Powstańców
  • wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady.

 

W ramach tej inwestycji przebudowane też zostanie przejście pod torami kolejowymi na Olszy pomiędzy ulicami Brogi i Rakowicką, wzdłuż ulicy Kamieńskiego, wraz z budową kładki nad torami i ulicą Powstańców Śląskich. na Zwierzyńcu: od Klasztoru Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta. Na terenie Krowodrzy ścieżka będzie się zaczynać na terenie stosunkowo mało uczęszczanej ulicy Przybyszewskiego, blisko salonu Mercedesa.

 

Projekt „Łączymy Parki Krakowa” a rozwój infrastruktury rowerowej

 

W kolejnych edycjach w projekcie „Łączymy Parki Krakowa” pod uwagę będą brane m.in. Błonia, Park Jordana,  Park Krowoderski, zielony teren WKS Wawel czy  użyteczności publiczne:

  • AGH,
  • akademiki,
  • Wyższą Szkołę Zarządzania Bankowości,
  • Narodowe Centrum Nauki,
  • Urząd Marszałkowski,
  • stadiony Cracovii i Wisły,
  • Politechnikę Krakowską
  • część szkół podstawowych, ponadpodstawowych,
  • wiele innych miejsc.

Projekt „Łączymy Parki Krakowa” ma charakter proekologiczny. Jednym z jego założeń jest minimalna ingerencja w obszar zieleni miejskiej podczas realizacji związanych z nim inwestycji.

Proponowane obszary wpisują się w sieć istniejących tras. W widoczny sposób ułatwią zdrowy, ekologiczny i bezpieczny transport. Pozwolą na przemieszczanie między miejscami zielonymi i ważnymi punktami miasta zarówno w celach zawodowych, jak i rekreacyjnych.

Warto zauważyć, że prowadzone inwestycje umożliwią połączenie rowerowe między Starym Miastem, Zwierzyńcem, Krowodrzą, Bronowicami, Prądnikiem Białym, z możliwością kontynuacji do Zielonek i Ojcowa.

Kto zadecyduje o kształcie sieci rowerowej Krakowa?

W tym rok o tym, gdzie powstaną nowe stacje samodzielnej naprawy rowerów zadecydują w ramach Budżetu obywatelskiego w projekcie „Łączymy parki Krakowa”.  Wszystko po to, by można było bezkolizyjne połączyć nie tylko parki, ale i miejsca użyteczności i zamieszkania.

W tej edycji zaproponowano lepszą komunikację z Parkiem Krowoderskim i Wyspiańskiego. Ponadto zaproponowano stworzenie stacji napraw rowerów  w takich częściach miasta jak Krowodrza, Biały Prądnik, Bronowice. W sumie ma powstać 5 takich stacji. O lokalizacjach zadecydują Mieszkańcy w drodze konsultacji społecznych oraz po uzgodnieniach z ZIKiT i Miejskim Konserwatorem Zabytków.

W sumie w Krakowie do 2020 roku powstanie ok. 60 km nowej infrastruktury rowerowej. Wartość wszystkich planowanych rowerowych inwestycji określono na blisko 100 mln zł.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Michał Pyclik
Podmiot publikujący: ZIKiT Kraków